Riese

Riese (niem. olbrzym) – kryptonim największego projektu górniczo-budowlanego hitlerowskich Niemiec, rozpoczętego i niedokończonego w Górach Sowich, oraz na zamku Książ i pod nim, w latach 1943-1945. Co tam miało się znajdować dokładnie nie wiadomo do dziś w sieci krążą niezliczone hipotezy, przypuszczenia a tajemnice tego kompleksu chroni się do dziś. Ja będąc tam niejednokrotnie za każdym razem odkrywałem coś nowego. Pokażę tylko parę zdjęć z tego kompleksu jak i jego terenów wokół zaznaczając że nie wszystko sfotografowałem bo wtedy nie wiedziałem że fotografia będzie moją pasją. Zachęcam wszystkich interesujących się tematem II wojny światowej do odwiedzenia tego miejsca a naprawdę poczujecie niesamowity klimat który przenosi w czasie.

Jedno z trzech wejść do Kompleksu Włodarz. Całkowita długość zinwentaryzowanych wyrobisk podziemnych wynosi ok 3000m część korytarzy jest tam zalana wodą, znajduje się tam też jedna z największych nieukończonych hal.

Tereny naziemne kompleksu (obecnie) a ponad 10 lat temu wejść do sztolni trzeba było szukać a o takiej drodze dojścia można było pomarzyć (niestety zdjęć z tamtych czasów nie posiadam)

Skamieniałe worki cementu (ponoć leży ich tam porozrzucanych po lasach parę tysięcy)

Obiekt naziemny o nazwie Siłownia też do końca nie wyjaśnione co to miało być.

Obecnie wyjście z kompleksu Osówka

Osówka w środku, jedno z lepszej części zachowanej sztolni widać obetonowanie a u góry tunel wentylacyjny

Wagoniki do wywożenia urobku napędzane przez więźniów 

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty